تغذيه با شير مادر، در غياب مادر

نويسنده: الهه رضائيان





دلتان براي همکاران و محيط کارتان تنگ شده؟ تصميم گرفته‌ايد به سر کار برگرديد؟ پس بايد برنامه شيردهي‌تان را تنظيم کنيد. شايد توصيه‌هايي که من از کارشناسان و متخصصان اطفال در انجمن تغذيه با شير مادر گرفتم، راهگشاي شما باشد...
حتما مي‌دانيد براي مواقعي که بيرون از منزل هستيد بايد شيرتان را دوشيده و ذخيره کنيد. اما اين کار به اين سادگي‌ها نيست و اصولي دارد.
خانم دکتر در ابتدا ليستي از ظروف لازم را به من داد که شامل ظروف پلاستيکي يا شيشه‌اي با سرپوش محکم بود تا هوا در آن نفوذ نکند. يک‌سري کيسه‌هاي پلاستيکي مخصوص ذخيره شير مادر نيز هستند که براي ذخيره کمتر از 72 ساعت مناسب است. به من گفتند اگر دوشيدن با دست سخت است. بايد پمپ مخصوص نيز بخرم.

قبل از دوشيدن بايد دست‌ها و ظروف را خوب شسته و آماده شويم. دوستان خوبم اگر شير را در مقادير کم ذخيره کنيد، بهتر است و از دور ريختن شير خورده نشده جلوگيري مي‌شود. بچه‌ها در هر وعده حدود 60 تا 120 ميلي‌ليتر شير مي‌خورند بنابراين براي ذخيره شير در وعده‌هاي 60 ميلي‌ليتري شايد لازم باشد چند بار در روز شير خود را بدوشيد و سپس همه را با هم در يک ظرف ذخيره کنيد. البته به شرط اينکه شير تازه دوشيده شده و گرم را قبل از اينکه با شير قبلي مخلوط کنيد حدود يک ساعت در قسمت اصلي بدنه يخچال بگذاريد تا سرد شود و سپس به شير دوشيده شده همان روز اضافه کنيد.
اگر ساعت کاري شما طوري است که نيازي به فريز کردن شير نيست، بهتر است بدانيد شير دوشيده‌شده‌تان در دماي اتاق 25 درجه سانتي‌گراد حدود 6 تا 8 ساعت قابل نگهداري است ولي در اين روزهاي گرم حتما سرپوش شير را قرار داده و آن را با يک حوله سرد پوشانده و در محل خنک اتاق نگهداري کنيد.

اگر شير در کنار کيسه يخ باشد تا 24 ساعت و اگر در دماي 4 درجه يخچال باشد تا چهار روز قابل نگهداري است. رنگ شير دوشيده شده‌تان از روزي به روز ديگر متفاوت است و به رژيم غذايي شما بستگي دارد. ممکن است آبي، زرد و يا قهوه‌اي باشد. شير ذخيره شده را قبل از دادن به شيرخوار به ملايمت نه با شدت تکان دهيد تا چربي شير که به قسمت بالاي ظرف رفته با بقيه آن مخلوط شود.
توجه کنيد ذخيره شير در مقادير 30 يا 60 ميلي‌ليتري باعث مي‌شود شيرخوار ما تا زماني که به منزل مي‌رسيم چند بار شير بخورد و خوشحال و راضي باشد. البته به خاطر داشته باشيد بوي شير تازه نسبت به فريز شده فرق دارد و شيرخوار تمايل دارد در مواقعي که به خانه مي‌رسيم از گرماي بدن مادر و نوازش‌هاي او لذت ببرد و پستان مادر را بمکد.
منبع:www.salamat.com